Elle Melle Hvem Bestemme?

Spilling 03/09-08
Spilleder: Henrik
Spillere
Sondre: Silver Shield
Jan: Stalker
Bjørnar: Fox
Alex B.: William Hall

Har ikke lyst til å stå opp tidlig i dag, er jeg heldig så skjer det ikke noe på jobben i dag heller. Da kan jeg bare ligge på latsiden i dag og slapt lese igjennom rapporter fra de forskjellige avdelingene. Hm, og så skal jeg ha et ganske så fortreffelig måltid til middag. Åh! Kanskje jeg skal bestille… «Beep-beep. Beep-beep» Hva nå? Jeg har nettopp kjøpt denne telefonen, og så plager den meg allerede… Og så tidlig… Det er Midas… Ikke rart det er så tidlig, han vet jo at jeg liker å ha god tid på meg om morgenen. Bah… Da er det bare å komme seg inn på badet og gli ned i badekaret…

Midas vil at jeg skal plukke opp Stalker og møte ham på et museum. Virker som et nokså tragisk artist-museum, deres store høydepunkt i år er en utstilling med Elvis' hårbørste, og den har enda ikke ankommet…

Jeg kjører og plukker opp Stalker, han har ikke spist frokost enda… Klokken er jo over 9! Han er heldigvis ikke så kresen i matveien og ber bare om å stoppe på en bensinstasjon. Med en klissete pølse i den ene hånda og en øl i den andre, så lar jeg ham spise frokosten sin utenfor bilen.

På museet har også Fox og William Hall blitt bedt om å møte. Vi blir så møtt av Midas og Guildenstern. Guildenstern virker nokså nervøs der han står. Sakens kjerne dreier seg om Hierarkvalget som foretas om 3 dager. Metatron er naturlig nok favoritten i dette valget, men Midas, Metatrons egen Provost, synes ikke at dette er noen bærekraftig fremtid. For 15 år siden så var Metatron Hierark, men dette var en fadese som sørget for at mange lærlinger enten flyktet eller ble henrettet på grunn av venstrehendte affærer han var for blind/fraværende til å gjøre noe med, hvilket til slutt fikk ham avsatt ved et mistillitsforslag. Silver Ladder har siden den gang iherdig jobbet med å få bukt med skadevirkningene, samt få Metatron "forfremmet vekk" fra Las Vegas. For Metatron er fortsatt en veldig god diplomat og formidabel magiker, han er dessverre bare litt for tåkete til å ha et så direkte ansvar for magikere på lokalplan.

Motkandidatene til Metatron er Curunir og Boothby. Siden Curunir er den eneste reelle kandidaten blir vår oppgave å sørge for at hun vinner valget. For å gjøre det er vi nødt til å overbevise de andre rådsmedlemmene: Fulcanelli (FC), Stochastic (Mys) og Kasparov (AA). Siden Fulcanelli sin stemme ble avgjort av av et internt valg i FC, så blir vi nødt til å påvirke det valget også.

Vi velger å ta utgangspunkt i Metatrons tidligere fadese som Hierark. Guildenstern var nemlig en av de lærlingene som fikk livet sitt ødelagt av de venstrehendte fraksjonene som fikk for mye spillerom under hans styre. En kult, The Austaire, som i praksis var en selvmordskult, fikk huket tak i ham og gjorde at han byttet ut deler av sin menneskelighet med et magisk maskineri. Han ble reddet ut av det før det var for sent, men ikke tidlig nok til å unngå varig effekt. Han fortalte oss navnene på de andre korrupterte lærlingene han visste om: Faust, Tyr, Koschiei og Saturn.

Med utgangspunkt i dette drar vi til Athenaeum for å samle mer informasjon. Vi drar dit i ''offisielt'' øyemed, siden vi enda har en mordsak å løse. Fox og Hall sjekker navnene direkte, mens jeg selv og Stalker sjekker consili-loggene, samt at vi prøver å lete etter spor av Louhi og moren hennes i Las Vegas' tidligere historie. Ingen av dem hadde blitt offentlig observert de siste 15 årene, hvilket egentlig var å forvente. Vi gravde etter henrettelser siden noen av lærlingene hadde blitt henrettet og det hadde moren til Louhi også (men vi fant selvfølgelig ikke noe der). Vi hadde skaffet nok rettergangs-notater etter et par timer og sammenlignet funnene våre med de Fox og Hall hadde gjort så langt:
- Faust: Lurt inn i Scelestus. Antatt død.
- Tyr: Tvunget inn i en kannibalkult med trusler om at familien ville bli drept. På frifot.
- Koschiei: Oppdaget tidlig i sin vei mot å bli en Tremere lich. Henrettet. Mentor Teslikapokla.
- Saturn: Avslørt som en Dommedagsklokker. Henrettet.
- Det har vært 4 andre henrettelser de siste 15 årene, 3 av dem det siste året. Henholdsvis en Seer-spion, en mann fra Free Council som la ut stjålne grimoires på nettet og Grove-saken.

Stalker hadde lyst til å finne noe info om Adam Solomon, en privatdetektiv, viss kort hadde blitt funnet på Louhi. Si vi dro til politistasjonen hvor han kunne sjekke databasene. Det er ingenting ekstraordinært med ham var konklusjonen.

Vi drar til Caesar's Palace. Stalker begynner å bli merkbart mer beruset. Vel fremme så piler Stalker i retning baren og ber Kasparov om en prat og en stiv drink mens han venter. Ikke helt etter protokollen, men det er vel vanskelig å unngå at ravende alkoholikere får tak i noen som jobber som bartender. Kasparov er ledig nok til å ta seg noen minutters pause etter kort tid. Stalker har dessverre komme til det punktet hvor det ikke finnes sperringer i hodet lengre og bare prater i vei og nærmest kaster alle kortene, i denne diskré saken, på bordet. Jeg gjør mitt beste for å begrense skadevirkningene av hans plapring ved å lede utsagnene videre i en mer "presis" retning, samt vise til at enkelte utsagn er litt overdrevne. Jeg kan bare håpe at det hadde noe utslag. Utgangspunktet ble ihvertfall å vise bekymring for vår egen sikkerhet når det kom til venstrehendte kulter. Vi greide nå å overbevise Kasparov om at Curunir var den som for øyeblikket var mest i stand til å beskytte oss fra de venstrehendte, særlig kannibalkulten. Kasparov gikk tilbake til arbeidet, Stalker gikk tilbake til drikkingen og får en liten reprimande fra Coyote, mens jeg gikk for å finne en offentlig PC.

Jeg fant frem til Free Council sitt forum på nettet, men selve forumet lå i en beskyttet server, så jeg hadde ikke så mye håp om å komme noen vei. Men så, plutselig, kom jeg over et sikkerhetshull, som jeg ville ha oversett hadde det ikke vært for at vi hadde et likt et selv en del uker tilbake. Vi har selvfølgelig allerede tettet det, men det var flaks at jeg hadde lest den rapporten, trass det at den var ganske kjedelig. Så vel inne, så opprettet jeg enkelt en bruker og fant frem til under-forumene for Las Vegas. Grove-saken var visst en betent sak blant FC, men mest sannsynlig ikke en eksklusiv betennelse, bare så det er sagt. Vi vet, fra Midas, at Metatron stemte for henrettelsen, om enn bare for å få godvilje til å få medhold i sine egne hjertesaker. Vi vet ikke hva Curunir stemte, men å anta at hun stemte imot, er det beste utgangspunktet for denne saken. Så jeg bidro litt til den diskusjonen, om enn bare for å smøre ryktemøllen litt. Håper bare at de to som var mest aktiv, faktisk har et liv utenfor PCen.

Ikke lenge etterpå, så mottar jeg en telefon, fra Hall, som sier at de har snakket med Stochastic, men hun er usikker på hva slags politikk Curunir vil føre hvis hun blir valgt, så vi er nødt til å forhandle med henne først.

Vi ender opp i studio og finner tak i Iago. Han sier Curunir har en slags åpning i skjemaet rundt klokken 15, når de går igjennom filmingen så langt og hun vanligvis bare kjefter på dem. Stalker holder nesten på å si ting han ikke skal midt i et studio fullt av syvsovere, men han får heldigvis med seg at vi skal ha møte klokken 5 (17). For sikkerhets skyld, så tar jeg ham med på en bar og spanderer drikke mens vi diskuterer politikk. Emnet gjør ham veldig drikkelysten og jeg lar ham ligge igjen når jeg drar.

Klokken 15 er vi utenfor redigeringsrommet og banker på. Iago hadde visst unnlatt å melde fra om møtet, men det gikk bra, for det var han som fikk kastet en sko etter seg og ikke oss. Igjen så er vi inne på emnet om at vi trenger beskyttelse fra venstrehendte fraksjonene og at vi er bekymret over Metatron sin tidligere håndtering av det problemet. Hun virker hemmelig smigret over kampanjen, vi har drevet på hennes vegne, og ser ikke ut til å ha noen store problemer med å komme med forslag som er akseptable for Mysterium. Mysterium vil få en representant i utvalget som utreder om artefakter og lignende i grenseland av det akseptable skal være tilgjengelig, isolert eller destruert. Dessverre kan jeg ikke fremhandle fordeler på vegne av min egen orden, siden vi tross alt setter kjepper i våre egne hjul, om enn bare for å unngå at feil kjerre festes til hesten. Vi kan bare håpe på at vårt bidrag vil bli husket på godt og glemt på vondt. For sikkerhets skyld så kommer Curunir med et ekstra tilbud til Mysterium, på en betingelse. Mysterium kan kreve tilbake 3 isolerte bøker per år, så langt de ikke var steget fra å bli destruert. Til gjengjeld så måtte vi gi en besværlig magiker en lekse. Circe har i en tid vært litt slepphendt med magibruk rundt syvsovere, men ikke nok til å være direkte farlig eller et klart brudd på Lex Magica, samt at hun har en innflytelsesrik mentor. Ingen av oss har noen store problemer med å drive forebyggende arbeid av den sorten, så det skal gå bra.

Før vi drar så forhører jeg meg litt om enkelte detaljer i drapsetterforskningen vår. Etter hva jeg har funnet ut så langt, så virker dette som en insiderjobb og hovedpersonen kan avgrenses til å være en de med offisielle seter i Conciliumet. Eller noen eksterne som har fått det til å se ut som en insiderjobb. Det jeg får ut av Curunir er ihvertfall ikke konkluderende. Jeg viser og overleverer en disk med kameraopptakene fra drapsnatten. Det skader jo ikke å legge igjen et positivt inntrykk hos den påtroppende hierarken.

Tilbake på Caesar's Palace finner vi Coyote og spør etter Circe. Hun blir ikke blid når hun får vite at det er i anledning en duell. Det er ikke vanskelig å gjette hvem denne innflytelsesrike mentoren er. Ingen av oss har noen direkte erfaring med en Arkan duell enda, men siden det er mysterium som skal dra fordeler av resultatet så er det deres ansvar å stå i ilden. Fox ble da den som utfordret henne, selv stilte jeg opp som sekundant siden jeg hadde lest på emnet, men jeg har ikke så mye imot å beskytte integriteten til forskriftene om hemmelighold heller. På sånn sikt gjør vi henne egentlig en tjeneste, for med Curunir bak roret så ville hun raskt fått sine handlinger i grenseland offentliggjort og notert i rullebladet.

Coyote blir hennes sekundant. Vi gjør ikke så mye ut av det, betingelsene blir at hvis Fox vinner så skal Circe anerkjenne at hun har tøyd grensene for mye og ta seg sammen. Hvis Circe vinner så skylder Fox henne en tjeneste. Selve duellen skal følge standardregler. Maximus er den som utfører ritualiseringen i det anviste duell-lokalet på Caesar's Palace.

I den innledende skryterunden så virker det ikke som om noen av dem egentlig hører på hva den andre sier. Fox tar så initiativet ved å mane frem et tidsvortex som ignorerer Circe sine villsvinånder og gir henne en liten støkk. Hun forsøker å revansjere med giftspyttende slanger, men blir møtt av en vegg bestående av 5 ess. Fox slenger så tikkende bomber etter henne. Hun greier ikke å grøfte bort dem alle med et regn av diamanter og tar en smell. Hun maner frem noen groteske ånder og sender dem i mot Fox. De snor seg forbi en gedigen terning som plutselig kommer rullende og klorer tak i ham. Fox smiler litt lurt når det dukker opp en solnedgang bak Circe. Solen detter så flatt over henne, men en drage som dukker opp tok nok mesteparten av støyten. Hun begynner å virke litt stresset og enda mer intens i blikket i det en diger heksegryte bryter opp under Fox for å koke ham, men i siste øyeblikk så tar en like diger firkløver å løfter ham bort fra den. Tiden begynner å renne ut for Circe i det hun blir fanget inne i et timeglass. Hun prøver fortvilt å unngå å bli nedgravd og tar skarabéer til hjelp, men ingen nytte. Hun blir sittende, tungpustet og sliten, det er klart at det er over. Fox går frem og bukker høflig, Circe innser at hun er slått og reiser seg og bukker tilbake, om enn noe mismodig.

Curunir mottar nyheten med et smil. Stochastic er fornøyd med tilbudet. Kasparov er overbevist. Stort sett en grei og effektiv dag og jeg kan ta kvelden. Så var det bare papirarbeidet da… Må uansett sette av tid til den avsluttende valgdebatten i Free Council i morgen kveld.

Neste kveld:
Vi holder et lite strategimøte før vi beveger oss mot debattlokalene. Fox og Hall har ordnet det slik at de får holde et lite innslag med blant annet en noe smakløs digital presentasjon, men en analyse sier at de i Free Council faller for slik drittkasting i popularitetskamper. Etterpå så skal vi vinkle den frie debatten ved at meg og Stalker forsvarer Metatron med lett parrerbare argumenter uten muskler, mens Fox og Hall argumenter for Curunir. Vi fikk litt utfordring fra en dame som var en overbevist tilhenger av Metatron, det var nesten litt synd at vi utkonkurrerte henne med så usofistikerte og lavmælte metoder.

To dager senere ble Hierarkvalget offisielt avholdt. Curunir vant 4 stemmer mot en, og holdt en tale om enhet og samhold. Og vi innkasserte premier fra veddemål… De andre satset nokså mye, synes jeg, men det er dem det isåfall faller på. Nå får vi bare vente på hva slags nytt og spennende det nye rådet bringer. Det er ihvertfall i prinsipiell balanse nå hva stier angår, om enn uten en ideell leder for det hele. Noen ganger så er det bare det nest beste det eneste som er tilgjengelig og «man tager hvad man haver» og gjør det beste ut av det…